.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جايگاه صنعت و توليد درمازندران
گفتگو با شفقت استاندار مازندران

اشاره :مهندس ابوطالب شفقت استاندارمازندران درگفتگوئي اختصاصي باماهنامه صنعت توليد مصرف شركت نمود وبه سوالات تخصصي اين نشريه پاسخ داد.
آنچه درپي ازنظرشما دوستان ارجمندميگذردمتن كامل اين گفتگوست كه درهمين جاازتوجه وپاسخگوئي جناب آقاي شفقت نيز سپاسگزاريم.

س: وضعيت صنعت كشور را چگونه مي بينيد و جايگاه صنعت و توليد مازندران را در صنعت كشور چگونه ارزيابي مي كنيد ؟
در حال حاضر استان مازندران از نظر تعداد واحدهاي فعال با 2/5 درصد از كل واحدهاي توليدي در رتبه ششم كشور قرار دارد و هم چنين از نظر سرمايه گذاري انجام شده واحدهاي توليدي با 6/2 درصد در رتبه دوازدهم كشور مي باشد و از نظر تعداد جواز تاسيس هاي صنعتي موجود با 9/5 درصد نيز مقام ششم كشور را دارا مي باشد و از نظر پيش بيني سرمايه گذاري جواز تاسيس هاي موجود با 2/3 درصد رتبه سيزدهم و از نظر پيش بيني اشتغال جواز تاسيس هاي موجود نيز با 5/5 درصد رتبه ششم را دارا مي باشد .
س:در مازندران بيشتراز كشاورزي صحبت مي شود و توسعه صنعتي كمتر بحث مي شود علت چيست ؟ به دليل نگرش و ديدگاه هاي طبيعت محور و تك قطبي از دهه 60 به استان هاي شمالي به ويژه مازندران در استان هميشه نگاه توسعه اي تك بخشي بوده به همين دليل صنعت استان در ديدگاه هاي توسعه اي اقليم محورانه توجه چنداني به آن نشده است و درواقع بي مهري شده است و اين نگرش و تفكر فرصت هاي زيادي را از بعد توسعه صنعتي و معدني از دست داده است . ضمناً محدوديت هاي وضع شده براي برخي از واحدهاي صنعتي ( طرح تعادل صنعت و كشاورزي ) موجب شده تا واحدهاي صنعتي مادر و بزرگ در استان استقرار پيدا نكنند كه اميد است با لغو مصوبه مذكور و به دليل مزيت هاي استان اين واحدها استقرار يابند .
س: وضعيت صنعت استان را در حال حاضر نسبت به قبل از انقلاب اسلامي چگونه ارزيابي مي كنيد ؟ در قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تعداد 108 واحد فعال صنعتي در استان در حال توليد بودند . ميزان سرمايه گذاري انجام شده واحدهاي توليدي تا قبل از پيروزي انقلاب 208749 ميليون ريال و ميزان اشتغال ايجاد شده 9078 نفر بوده ولي در حال حاضر تعداد واحدهاي فعال موجود استان به 2539 فقره با سرمايه گذاري انجام شده 5725175 ميليون ريال و اشتغال ايجاد شده 56280 نفر رسيده است .
س: وضعيت بورس در استان و جايگاه آن در بورس كشور را بفرماييد ؟ تالار بورس منطقه اي مازندران در سال 84 به عنوان دوازدهمين بورس منطقه اي كشور راه اندازي شده كه از نقطه نظر حجم ، ارزش معاملات و كدهاي ايجاد شده بعد از بورس هاي مناطق كرج ،‌ مشهد ، اصفهان ، شيراز و تبريز قرار دارد كه سابقه فعاليت طولاني تر از مازندران دارند . در سال گذشته ارزش ريالي معاملات در تالار بورس ساري 1162 ميليارد ريال ،‌تعداد خريداران 31989 نفر و براي 3172 نفر كد سهامداري ايجاد شده است . ضمناً براي بورس كالاهاي كشاورزي پيگيري هاي لازم صورت گرفته كه اميد است با تهيه مكان مناسب از سوي سازمان جهاد كشاورزي در سال جاري در استان استقرار يابد . توضيح : ظاهراً بورس مصالح ساختماني نيز در حال راه اندازي است .
س: در بازديد از شركت مازند سيكلت مديران گلايه هايي داشتند از اين دست كه ما از استان ديگري آمده ايم اما حمايت هاي لازم از ما توسط مسئولين مازندران به عمل نيامده است به نظر شما ضعف كار در كجاست كه سرمايه گذاران در استان اين گونه دلسرد مي شوند ؟ واحد مذكور در منطقه محروم كياسر سرمايه گذاري نموده و براي اخذ تسهيلات ، چندين بار با وزارت صنايع و معادن مكاتبه نموده كه به دليل نبود اعتبار ، درخواست آن رد گرديده است ولي در تسهيلات طرح هاي زودبازده به ميزان ده ميليارد ريال در كميته مصوب و طرح آن توسعه بانك ملي در حال بررسي است .
س: گفته مي شود در مازندران پالايشگاه نفت احداث خواهد شد لطفاً بفرماييد موضوع در چه مرحله اي است ؟ بحث احداث پالايشگاه و اصولاً صنايع پايين دستي نفت و گاز هم در پيشنهادات سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و هم چنين قانون بودجه سال 84 بحث مطالعات و امكان سنجي مطرح شده كه در اين راستا پس از پيگيري هاي مكرر مجوز احداث پالايشگاه با مشاركت سرمايه گذاران خارجي در منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد بهشهر و چپكرود جويبار صادر گرديد كه پس از بررسي هاي به عمل آمده از سوي محيط زيست استان و مجريان طرح در حال تهيه ارزيابي زيست محيطي مي باشند . به هر حال احداث پالايشگاه جزء طرح هاي اولويت دار استان بوده كه اميد است با لغو محدوديت استقرار صنايع در استان و هم چنين در پيش برد اهداف رياست محترم جمهوري و در سفر معظم له به استان به نتيجه برسد . س: درخصوص برنامه هاي توسعه صنعتي اقتصادي در سال جاري در مازندران توضيح فرماييد . با عنايت به سياست دولت خدمت گذار و وجود اعتبارات از محل آيين نامه اجرايي گسترش بنگاه هاي كوچك اقتصادي كارآفرين اقتصادي و زودبازده و با توجه به تشكيل ستاد سرمايه گذاري در استان ، حمايت همه جانبه درخصوص توسعه صنعت و معدن در استان انجام شده است . اميدواريم سال 85 شروع يك جهش و تحول خوبي در عرصه صنعت و معدن استان مي باشد . استراتژي و توسعه استان در قالب توجه توأمان به بخش صنعت ، كشاورزي ، گردشگري و بازرگاني خارجي است . در بخش صنعت هم بايد واحدهاي نيمه فعال و راكد مجددا با تامين نقدينگي و سرمايه در گردش و مشكلات مديريتي ناشي از خصوصي سازي فعال گردند ضمن اين كه پيگير هستيم تا صنايع مادر و بزرگ در استان استقرار يابند .
س: وضعيت صنعت موتور سيكلت را در اين استان چگونه مي بينيد ؟ هيچ واحد فعالي در استان در زمينه توليد موتورسيكلت فعاليت ندارد ولي 6 جواز تاسيس معتبر در اين زمينه وجود دارد كه از اين تعداد تنها يك واحد به نام شركت مازندسيكلت با ميزان پيش بيني سرمايه گذاري 17832 ميليون ريال و پيش بيني اشتغال 50 نفر در شهرك صنعتي چهاردانگه با ظرفيت 60000 دستگاه كه در تاريخ 27/4/83 جواز تاسيس دريافت نموده و در حال حاضر داراي پيشرفت مي باشد . س: براي سفر دكتر احمدي نژاد برنامه هاي صنعتي و توليدي هم داريد ؟ از كليه دستگاه هاي اجرايي خواسته شد طرح هاي مورد نظر را كه در جهت توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در راستاي چشم انداز 20 ساله ، برنامه چهارم و سند ملي توسعه استان قابل پيگيري است و هم چنين پيشنهادات مربوط به رفع موانع قانوني موجود در جهت سرمايه گذاري و توسعه استان را پيشنهاد كنند كه در اين راستا ، پيشنهادات غالبا واصل و در كميته هاي ذيربط در حال بررسي است . قطعا مهم ترين پيشنهادات در بخش صنعت و توليد مي باشد از جمله رفع محدوديت استقرار واحدهاي صنعتي ، استقرار صنايع مادر و بزرگ از جمله صنايع پايين دستي نفت و گاز ، اختصاص تسهيلات ريالي با نرخ سود پايين ،‌ سهميه ارزي و ...
س: وضعيت صنعت سيمان در مازندران ؟ در حال حاضر در استان مازندران يك واحد فعال در زمينه سيمان به نام شركت سهامي عام سيمان مازندران واقع در شهرستان نكا با ميزان سرمايه گذاري ثابت 5509 ميليون ريال و اشتغال 583 نفر در حال توليد ساليانه 624 هزار تن مي باشد كه از تاريخ 29/8/71 توليد خود را آغاز نموده است . ضمناً طرح توسعه و اجراء فاز دوم كارخانه در سال 84 آغاز شده كه با اتمام آن ظرفيت توليد كارخانه به 7 هزار تن افزايش مي يابد . هم چنين احداث كارخانه سيمان كياسر مجوزهاي اوليه آن اخذ و در حال انجام مراحل اداري براي دريافت سهميه ارزي مي باشد كه اميدواريم با سفر رياست محترم جمهوري ، سهميه ارزي مورد نياز كارخانه تخصيص يابد ( حدود پنجاه ميليون دلار ) . هم چنين كارخانه سيمان ديگري در شهرستان بابل ( بخش بندپي شرقي ) توسط بخش خصوصي در حال پيگيري مي باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.227 seconds.